Session Information
22 SES 07C, Teaching and Learning in Higher Education (Part 4) Curriculum and Cultures
Paper Session
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Arnold, Rolf/Schüßler, Ingeborg (1998): Wandel der Lernkulturen. Ideen und Bausteine für ein lebendiges Lernen [Change of learning cultures. Ideas and bricks for a lively learning]. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft Bowden, John/Marton, Ference (1998): The University of Learning. Beyond quality and competence. London: Routledge Falmer. Bron, Agnieska/Wilhelmson, Lena [red.]: Lärprocesser i högre utbildning. [Learning processes in higher education]. Stockholm: Liber Forneck, Hermann J. (2006): Selbstlernarchitekturen. Lernen und Selbstsorge I [Self-learning architectures. Learning and self-care I]. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. Frey, Andreas (2004): Die Kompetenzstruktur von Studierenden des Lehrerberufs [Student teachers’ competency structure]. In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 6, 903 – 925. Högskoleverket (HSV) (2006): Ekonomer – utbildning och arbetsmarknad. [Econmists – education and labour market]. Högskoleverkets rapportserie 2006:11 R. Stockholm. Huber, Ludwig (1992): Neue Lehrkultur – alte Fachkultur [New teaching culture – old disciplinary culture]. In: Dress, Andreas/Firnhaber, Eberhard/von Hentig, Hartmut/Storbeck, Dietrich [Hrsg.]: Die humane Universität. Bielefeld 1965 – 1992 [The human university. Bielefeld 1965 – 1922]. Bielefeld: Westfalen. 95 – 106. Kim, Lillemor/Olstedt, Ewa (2003): Forskning om högre utbildning. En översikt [Researcht about higher education. An overview]. Stockholm. Messerschmidt, Rolf; Grebe, Regina (2003): Historische Lernkulturen. Von der erzieherischen Lehrkultur zur selbst organisierten Lernkultur? [Historical learning cultures. From an educational teaching culture to a self-organized learning culture?] In: Arbeitsgemeinschaft für betriebliche Weiterbildungsforschung (ABWF) [Hrsg.]: Was kann ich wissen? Theorie und Geschichte von Lernkultur und Kompetenzentwicklung [What can I know? Theories and history of learning culture and competency development]. QUEM-report Schriftenreihe zur beruflichen Weiterbildung Band 82. Berlin. 45 – 178. Münst, Agnes Senganata (2002): Wissensvermittlung und Geschlechterkonstruktionen in der Hochschule. Ein ethnographischer Blick auf natur- und ingenieurwissenschaftliche Studienfächer [Knowledge transfer and the construction of gender in academia. An ethnografic perspective on natural scientific and engeneering fields of study]. Blickpunkt Hochschuldidaktik. Weinheim: Deutscher Studien Verlag. Neumann, Ruth/Parry, Sharon/Becher, Tony (2002): Teaching and Learning in Their Disciplinary Contexts. A conceptual analysis. In: Studies in Higher Education 27 (2002) 4, 405 – 417. Ramm, Michael/Multrus, Frank (2006): Das Studium der Betriebswirtschaftslehre. Eine Fachmonographie aus studentischer Sicht [The study of economics. A disciplinary monography from a students’ perspective]. Berlin. Schaeper, Hildegard (1997): Lehrkulturen, Lehrhabitus und die Struktur der Universität. Eine empirische Untersuchung fach- und geschlechtsspezifischer Lehrkulturen [Teaching cultures, teaching habitus and the structures of university. An empirical study of disciplinary and genderspecific teaching cultures]. Weinheim: Deutscher Studien Verlag. Wildt, Johannes (2004): Vom Lehren zum Lernen. Zum Wandel der Lernkultur in modularisierten Studienstrukturen [From teaching to learning. The change of learning culture in modularized study structures]. In: Berendt, Brigitte/Voss, Hans-Peter/Wildt, Johannes [Hrsg.]: Neues Handbuch Hochschullehre [New Handbook of university teaching]. Berlin: Raabe. Griffmarke A 3.1.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.