Session Information
10 SES 02 D, Research on Programmes in Teacher Education
Paper Session
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Akerlof, G. A., & Kranton, R. E. (2000). Economics and Identity. Quarterly Journal of Economics, 115(3), 715–753. Becker, G. S. (1964). Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. Third Edition. Chicago, London. Becker, R. (2000). Determinanten der Studierbereitschaft in Ostdeutschland. Mitteilungen aus der Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, 33(2), 261–276. Boudon, R. (1973). L’inégalité des chances. La mobilité sociale dans les sociétés industrielles. Troisième édition. Paris: Hachette. Butlin, G. (1999). Determinants of postsecondary education. Education Quarterly Review, 5(3), 9–35. Christofides, L. N., Cirello, J., & Hoy, M. (2001). Family Income and Postsecondary Education in Canada. The Canadian Journal of Higher Education, 31(1), 177–208. Deauvieau, J. (2005). Devenir enseignant du secondaire: les logiques d’accès au métier. Revue française de pédagogie, (150), 31–41. Eccles, J. S. (2005). Subjective Task Value and the Eccles et al. Model of Achievement-Related Choices. In Elliot & Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 105–121). New York. Fischer, N. (2002). Studienwahlmotive und Geschlechtssegregation im Lehrberuf. In L. Hermes, A. Hirschen, & I. Meissner (Eds.). Gender und Interkulturalität. Ausgewählte Beiträge der 3. Fachtagung Frauen-/Gender-Forschung in Rheinland-Pfalz . Tübingen: Stauffenburg. Freeman, R. B. (1986). Demand for Education. In O. C. Ashenfelter & R. Layard (Eds.), Handbook of Labor Economics (pp. 357–386). Amsterdam. Frenette, M. (2006). Too Far to Go On? Distance to School and University Participation. Education Economics, 14(1), 31–58. Holland, J. L. (1985). Making vocational choices. A theory of vocational personalities and work environments. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Holland, J. L. (1997). Making vocational choices. A theory of vocational personalities and work environments. Odessa, FL: Psychological Assesment Resources. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a Unifying Social Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79–122. Maaz, K. (2006). Soziale Herkunft und Hochschulzugang. Effekte institutioneller Öffnung im Bildungssystem. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Maaz, K., Hausen, C., McElvany, N., & Baumert, J. (2006). Stichwort: Übergänge im Bildungssystem. Theoretische Konzepte und ihre Anwendung in der empirischen Forschung beim Übergang in die Sekundarstufe. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9(3), 299–327. OECD (2005). Teachers matter. Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paris: OECD. Schnabel, K. U., & Gruehn, S. (2000). Studienfachwünsche und Berufsorientierungen in der gymnasialen Oberstufe. In J. Baumert; W. Bos, & R. Lehman (Eds.), TIMSS/III: Dritte Internationale Mathematik- und Naturwissenschaftsstudie: Mathematische und naturwissenschaftliche Bildung am Ende der Schullaufbahn (pp. 405–445). Opladen: Leske + Budrich. Stegmann, H. (1980). Abiturient und Studium: Bestimmungsfaktoren für die Studienaufnahme und die Wahl des Studienganges. Mitteilungen aus der Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, 13, 531–542. Trautwein, U., Maaz K., Lüdtke, O., Nagy, G., Husemann, N., & Watermann, R., et al. (2006). Studieren an der Berufsakademie oder an der Universität, Fachhochschule oder Pädagogischen Hochschule? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9(3), 393–412. Watermann, R., & Maaz, K. (2004). Studierneigung bei Absolventen allgemein bildender und beruflicher Gymnasien. In O. e. a. Köller (Ed.), Wege zur Hochschulreife in Baden-Württemberg: TOSCA – Eine Untersuchung an allgemein bildenden und beruflichen Gymnasien (pp. 403–450). Opladen: Leske + Budrich. Own publications on the topic Denzler, Stefan & Wolter Stefan C. (2008). Selbstselektion bei der Wahl eines Lehramtsstudiums: Zum Zusammenspiel individueller und institutioneller Faktoren. In: Beiträge zur Hochschulforschung, 30(4), 112-141. Denzler, S., Fiechter, U., & Wolter, S. C. (2005). Die Lehrkräfte von morgen. Eine empirische Untersuchung der Bestimmungsfaktoren des Berufswunsches bei bernischen Gymnasiasten. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 8(4), 576–594. Wolter, S. C., & Denzler, S. (2004). Wage Elasticity of the Teacher Supply in Switzerland. Brussels Economic Review, Vol. 47 (3/4), 387-407. Wolter, Stefan C. & Denzler, Stefan & Weber, Bernhard A. (2003). Betrachtungen zum Arbeitsmarkt der Lehrer in der Schweiz, Vierteljahreshefte zur Wirtschaftsforschung, 72(2), 305-319.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.