Session Information
27 SES 10 B, Learning From Errors (Part 1)
Symposium. Continued in 27 SES 11 B.
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Bauer, J., & Mulder, R. H. (2008): Conceptualising learning from errors at work: A literature review. In S. Billett, C. Harteis, & A. Eteläpelto (Hrsg.), Emerging perspectives on learning through work. Rotterdam: Sense Publishers. Beck, K. (2005): Ergebnisse und Desiderate zur Lehr-Lern-Forschung in der kaufmännischen Berufsausbildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 101, 533-556. Caspary, R. (Ed.) (2008): Nur wer Fehler macht, kommt weiter. Freiburg/Breisgau: Herder. Gartmeier, M., Bauer, J., Gruber, H. & Heid, H. (2008): Negative knowledge: Understanding professional learning and expertise. Vocations and Learning, 1, 87-103. Klein, T., Neumann, J., Reuter, M., Hennig, J. & von Cramon, D.Y. (2007). Genetically Determined Differences in Learning from Errors. Science, 318, 1642-1645. Mindnich, A., Wuttke, E. & Seifried, J. (2008): Aus Fehlern wird man klug? Eine Pilotstudie zur Typisierung von Fehlern und Fehlersituationen. In: Lankes, E.-M. (Hrsg.): Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster u. a.: Waxmann, 153-163. Minnameier, G. (2005): Wissen und inferentielles Denken – Zur Analyse und Gestaltung von Lehr-Lern-Prozessen. Frankfurt/Main: Lang. Oser, F./Spychiger, M. (2005): Lernen ist schmerzhaft – Zur Theorie des Negativen Wissens und zur Praxis de Fehlerkultur. Weinheim: Beltz. Parviainen, J., & Eriksson, M. (2006): Negative knowledge, expertise and organisations. International Journal of Management Concepts and Philosophy, 2, 140–153. Shulman, L. S. (1987): Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Research, 57, 1-22. Spychiger, M., Mahler, F., Hascher, T. & Oser, F. (1998). Fehlerkultur aus der Sicht von Schülerinnen und Schülern. Der Fragebogen S-UFS: Entwicklung und erste Ergebnisse. (Schriftenreihe zum Projekt „Lernen Menschen aus Fehlern? Zur Entwicklung einer Fehlerkultur in der Schule“, Nr. 4). Pädagogisches Institut der Universität Freiburg/Schweiz. Spychiger, M. (2006): Editorial: Fehlerkultur – Indiz für eine konstruktivistische Auffassung des Lernens. In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften. 28 (1), pp. 5-20. Tynjälä, P: (2008): Perspectives into learning at the workplace. In: Educational Research Review, 3, 130-154. Ullsperger, M. (2008). Subtile Lehrmeister. In: Gehirn&Geist, 4/2008, pp. 36-41. van Dyck, C., Frese, M., Baer, M., & Sonnentag, S. (2005): Organizational error management culture and its impact on performance: A two-study replication. In: Journal of Applied Psychology, 90, 1228–1240.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.