Session Information
19 SES 11, Learning in schools
Paper Session
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Bergmann, J. R. (1994): Ethnomethodologische Konversationsanalyse. In: Fritz, G./ Hundsnurscher, F. (Hrsg.): Handbuch der Dialoganalyse. Tübingen, S. 3-16. Bjørnåvold, J. (2001): The changing institutional and political role of non-formal learning: European trends. In: Descy, P. (ed.) Training in Europe. Luxembourg, 213-252. Bjørnåvold, J. (2001) Making learning visible: identification, assessment and recognition of non-formal learning, Vocational Training: European Journal (22) 24-32. Colley, H./Hodkinson, P./Malcolm, J. (2003): Informality and Formality in Learning: A Report for the Learnings and Skills Research Centre. London. Deppermann, A. (2001): Gespräche analysieren. Eine Einführung. Opladen. De Rose, K. (1992): Contextualism and Knowledge Attributions. New York. Dinkelaker, J: (2007): Kommunikation von Lernen. Theoretischer Zugang und empirische Beobachtungen. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 10 H.2, S. 199-213. Dinkelaker, J. (2008): Kommunikation von (Nicht-)Wissen. Eine Fallstudie zum Lernen Erwachsener in hybriden Settings. Wiesbaden. European Commission (1995) Teaching and Learning – Towards the Learning Society, http://www.europa.eu.int/comm/education/lb-en.pdf, accessed European Commission (2000) A Memorandum on Lifelong Learning, http://europa.eu.int/comm/education/life/memoen.pdf, accessed March 2002. Evans, K., Hodkinson, P. and Unwin, L. (Eds) (2002) Working to Learn: transforming learning in the workplace. London. Faure, E. u.a. (1972): Learning to be: the world of education today and tomorrow. Paris. Garfinkel, H. (1976): Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs. Garfinkel, H. (1977): Bedingungen für den Erfolg von Degradierungszeremonien. In: Lüderssen, K./Sach, F. (Hrsg.): Seminar: Abweichendes Verhalten III: Die gesellschaftliche Reaktion auf Kriminalität. Bd. 2, Frankfurt/M., S. 31-40. Goffman, E. (1971): Interaktionsrituale. Über Verhalten in direkter Kommunikation. Frankfurt/M. Hodkinson, P./Biesta, G./James, D. (2007): Understanding Learning Cultures. In: Educational Review 49, H.4, S. 415-427. Kade, J./Lüders, C./Hornstein, W. (1991): Die Gegenwart des Pädagogischen. Fallstudien zur Allgemeinheit der Bildungsgesellschaft. In: Oelkers, J./Tenorth, H. E. (Hrsg.): Pädagogisches Wissen. Beiheft zur Zeitschrift für Pädagogik 27. Weinheim/Basel, S. 39-63. Kade, J. (1997a): Mit dem Nichtwissen leben. Über den (berufs-)biographischen Umgang mit der Schattenseite des Lernens. In: Nittel, D./Marotzki, W. (Hrsg.): Berufslaufbahn und biographische Lernstrategien. Hohengehren, S. 131-147. Kade, J./Seitter, W. (Hrsg.) (2005): Pädagogische Kommunikation im Strukturwandel. Beiträge zum Lernen Erwachsener. Bielefeld. Kade, J./Seitter, W. (Hrsg.) (2007b): Umgang mit Wissen. Recherchen zur Empirie des Pädagogischen. 2 Bände. Opladen Kade, J./Seitter, W. (2007c): Offensichtlich unsichtbar. Die Pädagogisierung des Umgangs mit Wissen im Kontext des lebenslangen Lernens. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 10, H.2, S. 181-198. Kalthoff, H. (1995): Die Erzeugung von Wissen. Zur Fabrikation von Antworten im Schulunterricht. In: Zeitschrift für Pädagogik 41, H.6, S. 925-939. Keppler, A. (1989): Schritt für Schritt – Das Verfahren alltäglicher Belehrungen. In: Soziale Welt 40, H.4, S. 539-556. Lave, J./Wenger, E. (1991): Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge. Luhmann, N. (2002): Das Erziehungssystem der Gesellschaft. Frankfurt/M. Manhart, S./Rustemeyer, D. (2004): Die Form der Pädagogik. Der Schematismus „Bildung - Hilfe“ als Differential pädagogischer Expansion. In: Zeitschrift für Pädagogik 50, H.2, S. 266-285. Mehan, H. (1979): Learning Lessons. Social Organisation in the Classroom. Cambridge et. al. Sacks, H. (1996): Lectures on Conversation. Oxford u.a. Seitter, W. (2000): Lesen, Vereinsmeiern, Reisen. (Vergessene) Elemente einer Theorie lebenslangen Lernens. In: Zeitschrift für Pädagogik 46, H.1, S. 81-96. Treml, A. K. (1994): Über die Unwissenheit. In: Zeitschrift für Pädagogik 40, H.4, S. 529-537. Watkins, K. E./Marsick, V. J. (1992): Towards a Theory of Informal and Incidental Learning in Organizations. In: International Journal of Lifelong Education 11, No. 4, S. 287-300.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.