Session Information
ERG SES D 06, Parallel Session D 06
Paper Session
Contribution
Today’s rapidly changing landscape of media requires appropriate and continual updating of knowledge, a diversity of skills and literacy practices in order to interact, participate and communicate in society successfully. In recent years the school becomes more and more responsible to develop these competences and to provide guidance and support. This leads to an increased need for media education in schools. Eventhough there are a lot of attempts and initiatives such as the introduction of media education as an educational principle in the curriculum, the access to technology in classrooms or teacher training, there are still difficulties in the implementation of media education in primary schools. For that reason the Austrian research project MiVA (media education in primary school) aims to achieve an understanding how media culture and contemporary media practices of pupils and teachers meet in Viennese primary schools. The thesis of this study is to find out if the possibly divergent media culture - caused by different media habits - may result in communication problems between pupils and their teachers and complicates the development and support of media education. Therefore it’s necessary to investigate the “media habitus” of pupils and teachers. Proceeding on the assumption that the “media habitus” is an appropriate concept for analysis, Bourdieu’s conception of the “habitus” (Bourdieu 1976, 1999, 2000, 2001; Krais/Gebauer 2002) is used as the theoretical framework in this study. For our purpose it is required to adapt and respectively to develop the habitus to the topic media and media culture (Biermann 2009; Henrichwark 2009; Kommer 2006, 2010).
Method
Expected Outcomes
References
Biermann, Ralf (2009): Der mediale Habitus von Lehramtsstudierenden. Eine quantitative Studie zum Medienhandeln angehender Lehrpersonen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Bourdieu, Pierre (1976): Entwurf einer Theorie der Praxis auf der ethnologischen Grundlage der kabylischen Gesellschaft. Frankfurt/Main: Suhrkamp. Bourdieu, Pierre (1999): Sozialer Sinn: Kritik der theoretischen Vernunft. Frankfurt: Suhrkamp. Bourdieu, Pierre (2000): Die feinen Unterschiede: Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Frankfurt: Suhrkamp. Bourdieu, Pierre (2001): Wie die Kultur zum Bauern kommt. Über Bildung, Schule und Politik. Schriften zur Politik und Kultur 4. Hamburg: VSA-Verlag. Creswell, John W. (2009): Research Design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles et al.: Sage. Henrichwark, Claudia (2009): Der bildungsbezogene mediale Habitus von Grundschulkindern. Eine empirische Studie zur Reproduktion sozialer Ungleichheit in Schule und Familie. [http://elpub.bib.uni-wuppertal.de/edocs/dokumente/fbg/paedagogik/diss2009/henrichwark/dg0901.pdf (20.11.2009)] Kommer, Sven (2006): Zum medialen Habitus von Lehramtsstudierenden. Oder: Warum der Medieneinsatz in der Schule eine so 'schwere Geburt' ist. In: Treibel, Annette; Maier, Maja S.; Kommer, Sven; Welzel, Manuela (Hrsg.): Gender medienkompetent. Medienbildung in einer heterogenen Gesellschaft. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Kommer, Sven (2010): Kompetenter Medienumgang? Eine qualitative Untersuchung zum medialen Habitus und zur Medienkompetenz von SchülerInnen und Lehramtsstudierenden. Opladen: Budrich UniPress. Kommer, Sven/Biermann, Ralf (2007): Zwischen Erinnerung und Inszenierung. Medienbiografien medial. Freiburger FrauenStudien “Erinnern und Geschlecht, Band II”. Zeitschrift für Interdisziplinäre Frauenforschung, 20, S. 195–220. Krais, Beate; Gebauer, Gunter (2002): Habitus. Bielefeld: Transcript Verlag. Mayring, Philipp (2008): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. Mutsch, Ursula; Schrammel, Sabrina (2010): Zur Frage der Mediennutzung von Schulanfängerinnen und Schulanfängern. In: merz/Wissenschaft – Medien und Erziehung. Zeitschrift für Medienpädagogik. Jg. 54/2010, Heft 6, S. 68-79.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.