Session Information
29 SES 04, Looking for Non-representative Approaches in Arts Education
Paper Session
Contribution
It has been shown that competent problem solutions and self-directed learning processes require primarily the ability of learners to estimate their own knowledge and capabilities in a realistic and at the same time affirmative way (cf. results of the SELF Research Centre Sydney; cf. MARSH, BAUMERT, RICHARDS & TRAUTWEIN, 2004). Meanwhile, helping learners acquire realistic and positive self-concepts as well as the ability to be reflective learners has become a predominant training aim of schools of education and instruction. Reflective learning behavior refers to the ability of a learner to control her/his own learning processes (SIMONS, 1992). This learning attitude may be reflected in the proper use of learning strategies and successful completion of problems. Learning strategies are forms of acquiring realities that are made consciously, even if they are originally informally and implicitly learnt. They cover mainly elementary memorizing and heuristic forms of acquiring learning contents (HOFMANN, 2000) and the ability to transfer knowledge. In addition, learning strategies are brought to light in the active selection and structuring of knowledge and learning situations (BAUMERT et al., 2001). The “Auricle Installation” makes it possible to explore learning strategies that are normally not uttered loduly during a lesson in school (cp. KRAUS, 2006a, 2007, 2009, 2013). Of interest is now how listening practices may be enhanced through children’s interaction with the auricle. To reach this aim, the empirical study focuses on the question, how the pupils identify the auricle.
Method
Expected Outcomes
References
Baumert, J., Klieme, E., Neubrand, M., Prenzel, M., Schiefele, U., Schneider, W., Tillmann, K.-J., Weiß, M. (2001): Aspekte von Kooperation und Kommunikation. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung Hofmann, F. (2000): Aufbau von Lernkompetenzen fördern. Neue Wege zur Realisierung eines bedeutsamen pädagogischen Ziels. Innsbruck: Studienverlag Kraus, A. (2013): „Subtexte des Unterrichts“ als ein Schlüssel zu den individuellen Einstellungen der Schüler-innen in der Sekundarstufe I zum schulischen Lernen. In: Carlsburg, B. von (Hg.): Bildungswissenschaft auf der Suche nach globaler Identität, Band 26 Baltische Studien, 457 - 472 Kraus, A. (2009) „Schulkultur“ aus der Perspektive von 12-13 Jährigen. Ein Vergleich zwischen finnischen und deutschen Schüler(inne)n. In: Deckert-Peaceman, Heike; de Boer, Heike (Hgg.): Kinder in der Schule. Zwischen Gleichaltrigenkultur und schulischer Ordnung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 193 – 205 Kraus, A. (2008): Kontexte zu meinem Forschungsprojekt “Konstituierende Leiblichkeit als didaktisches Prinzip”. In: Pädagogische Hochschule Ludwigsburg & Pädagogische Universität Samara (Hgg.): Integration von Wissenschaft, Bildung, Kultur: Russland – Deutschland. Materialien der internationalen wissenschaftlichen praxisbezogenen Konferenz. Samara: Universität Samara, 355 – 363 Kraus, A. (2007): Die „Öhrchen-Installation“ – ein Erhebungsverfahren in der Kindheits- und Schülerforschung. Hamburg: Verlag Dr. Kovac Kraus, A. (2006): Skizze eines sozialwissenschaftlichen Forschungssettings auf der Grundlage phänomenologischer Methodik. In: Vierteljahresschrift für Wissenschaftliche Pädagogik. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh. 82 (4) 2006, 511 – 529 Kraus, A. (2006): Zu medialen Einflüssen auf Habitus und Lernstrategien bei Schüler/inne/n in der Sekundarstufe I anhand von „Subtexten des Unterrichts“ – eine empirische Studie [38 Absätze]. Forum Qualitative Sozialwissenschaft/ Forum: Qualitative Social Research, 8 (3), Art.11, 2006, http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/286/628 Kraus, A. (in English) A Study of Media Influences on the Learning Strategies of Students in the First Years of Secondary School by Means of “Subtexts”. Forum: Qualitative Social Research, 8 (3), Art.11, 2006a, http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/286/629 Marsh, J. Baumert, G.E. Richards; Trautwein, U. (eds.) (2004.): Self-concept, motivation and identity: Where to from here? Collected papers of the third biennial Self-Concept Enhancement and Learning Facilitation (SELF) Research Centre International Conference, Berlin, Germany, July 4-7 Simons, P. R. J. (1992): Lernen selbständig zu lernen - ein Rahmenmodell. In Mandl, H.; Friedrich, H. F. (eds.): Lern- und Denkstrategien. Analyse und Intervention. Göttingen: Hogrefe, 251-264
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.