Session Information
10 SES 03A, Research on Initial/Pre-Service Teacher Education and in the Induction Year
Paper Session
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Baer, M., Doerr, G., Fraefel, U., Kocher, M., Kuester, O., Larcher, S., Mueller, P., Sempert, W. & Wyss, C. (in press). Competences and standards in teacher education in Switzerland and Germany - Do prospective teachers become more competent through teacher training? In F. Achtenhagen & F. Oser (Eds.), Teachers´ professional development: Aims, Modules, Evaluation. Rotterdam: Sense. Baer, M., Dörr, G., Fraefel, U., Kocher, M., Küster, O., Larcher, S., Müller, P., Sempert, W. & Wyss, C. (2007). Werden angehende Lehrer durch das Studium kompetenter? Kompetenzaufbau und Standarderreichung in der berufswissenschaftlichen Ausbildung an drei Pädagogischen Hochschulen in der Schweiz und in Deutschland. Unterichtswissenschaft, 35 (1), 15-47. Baumert, J. & Kunter, M. (2006). Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9 (4), 469-520. Helmke, A. & Weinert, F.E. (1997). Bedingungsfaktoren schulischer Leistungen. In F.W. Weinert (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie, Bd. 3: Psychologie des Unterrichts und der Schule (S. 71-176). Göttingen: Hogrefe. Oser, F. & Oelkers, J. (2001). Die Wirksamkeit der Lehrerbildungssysteme. Von der Allrounderbildung zur Ausbildung professioneller Standards. Nationales Forschungsprogramm 33, Wirksamkeit unserer Bildungssysteme. Zürich: Rüegger. Oser, F. & Renold, U. (2005). Kompetenzen von Lehrpersonen – über das Auffinden von Standards und ihre Messung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Beiheft, S. 119-140. Oser, F. (2004). Standardbasierte Evaluation der Lehrerbildung. In S. Blömeke, P. Reinhold, G. Tulodziecki & J. Wildt (Hrsg.), Handbuch Lehrerbildung (S. 184-206). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Oser, F., Achtenhagen, F. & Renold, U. (2006). Modeling teacher competences: Identifying and measuring standards. In F. Oser, F. Achtenhagen & U. Renold (Eds.), Competence oriented teacher training. Old research demands and new pathways (pp. 23-48). Rotterdam: Sense Publishers.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.