Session Information
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Allport, G. (1954). The Nature of Prejudice. Cambridge, MA.: Addison-Wesley. Barber, M. (1999). The Big Picture: The National Achievement Agenda and Minority Eth-nic Pupils. Multicultural Teaching, 17(3), 6-10,17. Beauftragte der Bundesregierung für Migration, Flüchtlinge und Integration (2005). 6.Bericht über die Lage der Ausländerinnen und Ausländer in Deutschland. Berlin; Beauftragte der Bundesregierung für Migration, Flüchtlinge und Integration. Bhattacharyya, G., Ison, L., Blair, M. (2003). Minority Ethnic Attainment and Participation in Education and Training; The Evidence. Department for Education and Skills, RTP01-03. London; DfES. Bhavnani, R. (2001). Rethinking Interventions in Racism. Stoke-on-Trent: Trentham Books. Blair, M. & Bourne, J. (1998). Making the difference: Teaching and Learning Strategies in Successful Multi-ethnic Schools. London: Department for Education and Skills (DFES). Bos, W., Lankes, E.-M., Prenzel, M., Schwippert, K., Valtin, R., Walther, G. (2003). Erste Ergebnisse aus IGLU. Schülerleistungen am Ende der vierten Jahrgangsstufe im interna-tionalen Vergleich. Zusammenfassung ausgewählter Ergebnisse. Available at: http://www.erzwiss.uni-hamburg.de/IGLU/home.htm Bundesministerium der Justiz (2006). Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz (2006). Available at: http://www.gesetze-im-internet.de/agg/BJNR189710006.html Carmichael, S. & Hamilton, C. V. (1967). Black Power. New York: Vintage Books. Coelho, E. (1998). Teaching and Learning in Multicultural Schools. An Integrated Ap-proach. Clevedon: Multilingual Matters Ltd. Department for Education and Employment (DfEE). (1997). Excellence in schools. White Paper. Cm. 3681. London: HMSO. Deutsches PISA-Konsortium (2001). PISA 2000. Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske und Budrich. Deutsches PISA-Konsortium (2004). PISA 2003. Der Bildungsstand der Jugendlichen in Deutschland – Ergebnisse des zweiten internationalen Vergleichs. Münster et al.: Wax-mann- Verlag. Erziehungsdirektion des Kantons Zürich (1997). TaV. Teilautonome Volksschulen. Ent-wicklungsrahmen. Zürich: Erziehungsdirektion des Kantons Zürich. European Commission Against Racism and Intolerance (ECRI) (2002). General policy rec-ommendation No 7 on national legislation to combat racism and racial discrimination. Available at: http://www.coe.int/ecri Europäische Union (EU) (2000). Richtlinie 2000/43/EG DES RATES vom 29.06.2000 zur Anwendung des Gleichbehandlungsgrundsatzes ohne Unterschied der Rasse oder der ethnischen Herkunft. Amtsblatt der Europäischen Gemeinschaft, L 180/22, DE, 19.07.2000. Europäische Union 2000 (EU) (2000). Richtlinie 2000/78/EG DES RATES vom 27.11.2000 zur Festlegung eines allgemeinen Rahmens für die Verwirklichung der Gleichbehandlung in Beschäftigung und Beruf. Amtsblatt der Europäischen Gemeinschaft, L 303/16, DE, 02.12.2000). (2000a) Feagin, J.R. & Feagin, C.B. (1986). Discrimination American Style - Institutional Racism and Sexism. Malabar: R.E. Krieger Publishing Company. Gillborn, D. (2002). Education and institutional discrimination. Based on an Inaugural Professorial Lecture delivered at the Institute of Education, University of London on 13 March 2002. Institute of Education; University of London. Gillborn, D. & Mirza, H. (2000). Educational inequality. Mapping Race, Class and Gender. A synthesis of research evidence. For Office for Standards in Education (OFSTED). Lon-don: OFSTED. Gogolin, I. & Neumann, U. (eds) (1997). Großstadt-Grundschule. Eine Fallstudie über sprachliche und kulturelle Pluralität als Bedingung der Grundschularbeit. Münster et al.: Waxmann-Verlag. Gomolla, M. (2005). Schulentwicklung in der Einwanderungsgesellschaft. Strategien ge-gen institutionelle Diskriminierung in England, Deutschland und in der Schweiz. Münster et al.: Waxmann-Verlag. Gomolla, M. (2005a). Schulerfolg in der Einwanderungsgesellschaft: Lokale Strategien - internationale Erfahrungen. iks - QuerFormat, Heft 9; herausgegeben von M. Krüger-Potratz. Universität Münster; Arbeitsstelle Interkulturelle Pädagogik. Available at: http://www.uni-muenster.de/InterkulturPaedagogik/Publikation/iks_querformat/... Gomolla, M. (2005b). Institutionelle Diskriminierung im Bildungs- und Erziehungssystem. In: Leiprecht, R. & Kerber, A. (Eds.): Schule in der Einwanderungsgesellschaft. Schwalbach & Ts.: Wochenschau-Verlag, pp 97-109. Gomolla, M. & Radtke, F. O. (2002). Institutionelle Diskriminierung. Die Herstellung eth-nischer Differenz in der Schule. Opladen: Leske und Budrich. Hormel, U. & Scherr, A. (2004). Bildung für die Einwanderungsgesellschaft. Perspektiven der Auseinandersetzung mit struktureller, institutioneller und interaktioneller Diskriminie-rung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Jäger, M. & Kaufmann, H. (Eds.) (2002). Leben unter Vorbehalt. Institutioneller Rassis-mus in Deutschland. Duisburg; Duisburger Institut für Sprach- und Sozialforschung (DISS). Kristen, C. (2006). Ethnische Diskriminierung im deutschen Schulsystem? Theoretische Überlegungen und empirische Ergebnisse. Discussion Paper Nr. SP IV 20006-601. Berlin: Arbeitsstelle Interkulturelle Konflikte und gesellschaftliche Integration (AKI), Wissen-schaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB). Krüger-Potratz, M. (2005). Migration als Herausforderung für die Bildungspolitik. In: R. Leiprecht & A. Kerber (Eds) Schule in der Einwanderungsgesellschaft. Schwalbach/Ts.: Wochenschau-Verlag, pp 56-82. Mächler, S. (Ed.) (2000). Schulerfolg: kein Zufall. Ein Ideenbuch zur Schulentwicklung im multikulturellen Umfeld. Zürich: Lehrmittelverlag des Kantons Zürich. Macpherson of Cluny, W. Sir (1999). The Stephen Lawrence Inquiry. Available at: http://www.archive.official-documents.co.uk/document/cm42/4262/sli-00.htm McGee Banks, C.A. (1993). Restructuring Schools for Equity. What we have learned in two decades. In: Phi Delta Kappan, 75 (1993), pp 42-44, 46-48. March, J.G. (1990). Entscheidung und Organisation: kritische und konstruktive Beiträge, Entwicklungen und Perspektiven. Wiesbaden: Gabler. Meyer, J.W. & Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. In: American Journal of Sociology, 83/2, pp. 340-363. Meyer, J.W. & Rowan, B. (1978). The Structure of Educational Organizations. In: M. W. Meyer, and Associates: Environments and Organizations. San Francisco: Jossey-Bass., pp 78-109. Olsen, J.P. (1991). Political Science and Organization Theory. Parallel Agendas but Mutual Disregard. In: R. M. Czada, & A. Windhoff-Héritier (Eds).Political Choice: institutions, rules, and the limits of rationality. Frankfurt & M.: Campus Verlag, pp. 87-119. Ochsner, P. E., Kenny, U., Sieber, P. (Eds.) (2000). Vom Störfall zum Normalfall: kultu-relle Vielfalt in der Schule. Chur; Zürich: Rüegger. Powell, W.W. & DiMaggio, P. J. (Eds.) (1991). The New Institutionalism in Organizational Analysis. Chicago: University of Chicago Press. Radtke, F.-O. & Weiß, M. (Eds.) (2000). Schulautonomie, Wohlfahrtsstaat und Chancen-gleichheit. Ein Studienbuch. Opladen: Leske und Budrich. Rea, J. & Weiner, G. (1998). Cultures of Blame and Redemption – When Empowerment becomes Control: Paractitioners' Views of the Effective schools Movement. In: R. Slee & G. Weiner, & S. Tomlinson (Eds.). School Effectiveness for Whom? Challenges to the School Effectiveness and School Improvement Movements. London: Falmer Press, 21-32. Reinhardt, K. (1992). Öffnung der Schule. Community Education als Konzept für die Schule der Zukunft? Weinheim; Basel: Beltz. Richardson, R. & Wood, A. (2000). Inclusive Schools, Inclusive Society. Race and identity on the agenda. Second edition. Stoke-on-Trent: Trentham Books. Rüesch, P. (1999). Gute Schulen im multikulturellen Umfeld. Ergebnisse aus der For-schung zur Qualitätssicherung. Im Auftrag der Bildungsdirektion des Kantons Zürich. Zü-rich: Lehrmittelverlag des Kantons Zürich. Sammons, P. (2002). Effective schools, improving schools and inclusive schools. In: C. Campbell (Ed.). Developing inclusive schooling. Perspectives, policies and practice. Insti-tute of Education, Universityy of London. Schofield, J. (2006). Migrationshintergrund, Minderheitenzugehörigkeit und Bildungser-folg. Forschungsergebnisse der pädagogischen Entwicklungs- und Sozialpsychologie. AKI-Forschungsbilanz 5. Berlin: Arbeitsstelle Interkulturelle Konflikte und gesellschaftliche Integration (AKI) Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB). Slee, R. & Weiner, G. (with Tomlinson, S.) (Eds.) (1998). School Effectiveness for Whom? Challenges to the School Effectiveness and School Improvement Movements. London: Falmer Press. Tikly, L., Osler, A., Hill, J. (2005). The ethnic minority achievement grant: a critical analysis. Journal of Education Policy, 20( 3), 283-312. Troyna, B. & Williams, J. (1986). Racism, Education and the State. London et al.: Croom Helm. Weber, M. (2003). Heterogenität im Schulalltag. Konstruktion ethnischer und geschlecht-licher Unterschiede. Opladen: Leske und Budrich. Whitty, G., Power, S., Halpin, D. (1998). Devolution and Choice in Education. The School, the State and the Market. Buckingham; Philadelphia: Open University Press.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.