Session Information
02 SES 10 B, Organisational Change and Regional Development
Paper Session
Contribution
The Federal Government has officially requested the drawing up of a second international peer review of its sustainable development policy. The 2013 peer review will focus on sustainable, “green” business practices and on issues of sustainability management, as well as on increasing the effectiveness of sustainable development strategies. The peer review will also cover developments in the spheres of demographic change, cultural diversity, and resource scarcity. In addition, competencies and capacities for sustainable development will be enhanced.
In this context SD plays a vital role in education and training including the concept of long learning. In accordance with the German SD policy and in conformity with the targets of the UN-decade “Education for Sustainable Development” (2005 - 2014), the Federal Institute of Vocational Education and Training (BIBB) actually carries out a pilot programme on SD in TVET (2010-2013). The programme comprises six combined pilot projects in four different branches: metal and electrical industry with a focus on renewable energy and electromobility, construction and housing, chemical industry and nutrition. The pilot projects take into regard all levels of the educational (training) system in order to enable career paths. Thus the pilot programme contributes to getting and saving skilled workers.
The pilot programme is supported by a scientific monitoring group.
Method
Expected Outcomes
References
Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF, Hrsg): fona – Forschung für Nachhaltigkeit; Bonn, Berlin 2007 Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit (BMU, Hrsg.): UMWELTBERICHT 2011: Umwelt – Innovation – Beschäftigung Diettrich, A., Hahne K., Winzier D.: Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung: Hintergründe, Akti¬vitäten, erste Ergebnisse, BWP Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis 5/2007; Euler, D.: Förderung des Transfers von Modellversuchen, Dossier für das BLK-Modellversuchsprogramm SKOLA, 6, St. Gallen, Institut für Wirtschaftspädagogik an der Universität St. Gallen, 2004 Winzier, D.: "Dimensionen und Referenzpunkte von Energiebildung in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik", Schriften zur Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Band 9, S. 83-95, 1. Aufl., München und Mering, 2012 Winzier, D.: Rahmenbedingungen von Energiebildung, Tagungsband zum Symposium „Energiebildung für eine gestaltbare Zukunft“ Universität Oldenburg, S. 49-58, Juni 2011; Winzier D.: Energiebildung – ein aktuelles Thema für die berufliche Bildung?, berufsbildung, Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule", Eusl-Verlag 64. Jg., Heft 122, S.12-14, April 2010; Winzier D.: Nachhaltige Entwicklung Im Hauswirtschafts- und Ernährungs¬bereich – Herausfor¬derungen und Perspektiven in der betrieblichen Weiterbildung, Hauswirtschaft und Wissenschaft, Europäische Zeitschrift für Haushaltsökonomie, Haushaltstechnik und Sozialmanagement, 57. Jg., Heft 4, 2009, S. 176-180; Winzier D.: Nachhaltige Entwicklung in der Berufsbildung: Modellversuche unterstützen die Umsetzung, BWP Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis 5/2007;
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.