Session Information
01 SES 08 B, Learning, Development, Organisation
Paper Session
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Fien, J., Heck, D. & Ferreira, J.A. (1998). Learning for a sustainable environment. A professional development Guide for Teacher Educators. UNEP, UNESCO-ACEID. Online course. http://www.ens.gu.edu.au/ciree/LSE/main.htm (17.3.06) Heinrich, M., Minsch, J., Rauch, F., Schmidt, E.& Vielhaber, C. (2007). Bildung für Nachhaltige Entwicklung: eine lernende Strategie für Österreich. Münster: Monsenstein & Vannerdat. Lamnek, S. (2005). Qualitative Sozialforschung. Lehrbuch. Weinheim, Basel: Beltz. Mayring, P. (2002). Einführung in die qualitative Sozialforschung. Weinheim, Basel: Beltz. Nagel, U. & Affolter, C. (2004). Umweltbildung und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung – Von der Wissensvermittlung zur Kompetenzförderung. In Beiträge zur Lehrerbildung, 22 (1). http://www.umweltbildung.ch/llb/download/nagel_affolter.pdf (27.1.06) Rauch, F., Steiner, R. & Streissler, A. (2007). Kompetenzen für Bildung für Nachhaltige Entwicklung (KOM-BiNE). Forschungsprojekt im Auftrag des BMBWK. Endbericht. Klagenfurt: Universität Klagenfurt. Rauch, F., Steiner, R. & Streissler, A. (2008). Kompetenzen für Bildung für Nachhaltige Entwicklung von Lehrpersonen: Entwurf für ein Rahmenkomzept. In B. Bormann, & G. de Haan (Hrsg.), Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. Operationalisierung, Messung, Rahmenbedingungen, Befunde (S. 141-158). Wiesbaden: VS Verlag. Rychen, D.S. & Salganik, L.H. (Hrsg.) (2001). Defining and selecting key competencies. Cambridge (State of Washington) and Göttingen: Hogrefe&Huber. Rychen, D.S. & Salganik, L.H., (Hrsg.) (2003). Key Competences for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Hogrefe&Huber, Cambridge (State of Washingtion) and Göttingen. Steiner, R. (2008). Kompetenzorientierte Lehrer/innenbildung für Bildung für Nachhaltige Entwicklung. PhD-Thesis. Tilbury, D. & Fien, J. (1996). Learning for a sustainable environment: An Agenda for Teacher Education in Asia and the Pacific. Bangkok: UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific. Tilbury, D. & Wortmann, D. (2004). Engaging People in Sustainability. Commission on Education an Communication, IUCN, Gland and Cambridge. UNESCO (1996): Learning: The Treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. Paris: UNESCO. Weinert, F.E. (2001): Defining and selecting key competencies. Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In: Rychen, D.S./Salganik, L.H. (Hrsg.) (2001): 45-66. Witt, R. & Lehman, R. (2001). Definition and Selection of key competencies in Germany. http://www.portalstat.admin.ch/deseco/sfso_deseco_ccp_germany_19122001.pdf (19.9.06)
Update Modus of this Database
The current conference programme can be browsed in the conference management system (conftool) and, closer to the conference, in the conference app.
This database will be updated with the conference data after ECER.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance, please use the conference app, which will be issued some weeks before the conference and the conference agenda provided in conftool.
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.