Session Information
01 SES 08 B, Learning, Development, Organisation
Paper Session
Contribution
Method
Expected Outcomes
References
Fien, J., Heck, D. & Ferreira, J.A. (1998). Learning for a sustainable environment. A professional development Guide for Teacher Educators. UNEP, UNESCO-ACEID. Online course. http://www.ens.gu.edu.au/ciree/LSE/main.htm (17.3.06) Heinrich, M., Minsch, J., Rauch, F., Schmidt, E.& Vielhaber, C. (2007). Bildung für Nachhaltige Entwicklung: eine lernende Strategie für Österreich. Münster: Monsenstein & Vannerdat. Lamnek, S. (2005). Qualitative Sozialforschung. Lehrbuch. Weinheim, Basel: Beltz. Mayring, P. (2002). Einführung in die qualitative Sozialforschung. Weinheim, Basel: Beltz. Nagel, U. & Affolter, C. (2004). Umweltbildung und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung – Von der Wissensvermittlung zur Kompetenzförderung. In Beiträge zur Lehrerbildung, 22 (1). http://www.umweltbildung.ch/llb/download/nagel_affolter.pdf (27.1.06) Rauch, F., Steiner, R. & Streissler, A. (2007). Kompetenzen für Bildung für Nachhaltige Entwicklung (KOM-BiNE). Forschungsprojekt im Auftrag des BMBWK. Endbericht. Klagenfurt: Universität Klagenfurt. Rauch, F., Steiner, R. & Streissler, A. (2008). Kompetenzen für Bildung für Nachhaltige Entwicklung von Lehrpersonen: Entwurf für ein Rahmenkomzept. In B. Bormann, & G. de Haan (Hrsg.), Kompetenzen der Bildung für nachhaltige Entwicklung. Operationalisierung, Messung, Rahmenbedingungen, Befunde (S. 141-158). Wiesbaden: VS Verlag. Rychen, D.S. & Salganik, L.H. (Hrsg.) (2001). Defining and selecting key competencies. Cambridge (State of Washington) and Göttingen: Hogrefe&Huber. Rychen, D.S. & Salganik, L.H., (Hrsg.) (2003). Key Competences for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Hogrefe&Huber, Cambridge (State of Washingtion) and Göttingen. Steiner, R. (2008). Kompetenzorientierte Lehrer/innenbildung für Bildung für Nachhaltige Entwicklung. PhD-Thesis. Tilbury, D. & Fien, J. (1996). Learning for a sustainable environment: An Agenda for Teacher Education in Asia and the Pacific. Bangkok: UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific. Tilbury, D. & Wortmann, D. (2004). Engaging People in Sustainability. Commission on Education an Communication, IUCN, Gland and Cambridge. UNESCO (1996): Learning: The Treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. Paris: UNESCO. Weinert, F.E. (2001): Defining and selecting key competencies. Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In: Rychen, D.S./Salganik, L.H. (Hrsg.) (2001): 45-66. Witt, R. & Lehman, R. (2001). Definition and Selection of key competencies in Germany. http://www.portalstat.admin.ch/deseco/sfso_deseco_ccp_germany_19122001.pdf (19.9.06)
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.