Session Information
10 SES 04 D, Student Teachers' Perceptions and and Concepts
Paper Session
Contribution
General descriptions on research questions, objectives and theoretical framework
- Referring to the context of an inclusive school: What kind of beliefs do teacher trainees have regarding to inclusion, diversity and disability?
- How do these beliefs influence the future role concept of teacher trainees?
- Do those beliefs (regarding inclusion, diversity and disability) change due to the consideration of the perspective of learners?
The purpose is to figure out what kind of beliefs do teacher trainees have regarding to inclusion and disability. To reach the aim of establishing inclusive schools we have to change how we educate teacher trainees first. Teacher trainees need to learn how to handle a class full of different learners with different needs. For the work in an inclusive environment, teachers need expertise like theoretical knowledge about inclusion and diversity, a professional attitude and of course the ability to act professionally. Instead of the word “attitude” the concept of beliefs is preferred in this research (Moser et al. 2013, Moser 2014). Beliefs includes “subjective theories” (Groeben/Scheele 2010), the concept of self-efficacy (Bandura 1997, Hurrelmann 2012), a performative understanding of difference (Plößer 2010) and deconstructive ways of reading (Derrida).
Therefore, the PhD Thesis focuses on the development and enhancement of professional beliefs which can be achieved in many different ways: One possibility to gain professional beliefs is to deal with the perspective of learners. The teacher trainees shall develop and enhance their own beliefs by dealing with experiences of learners.
A link between two different approaches of professionalization constitutes the theoretical framework within this research: competency theory (f. e. Baumert/Kunter 2006) and structured theory. While competency theory focuses on achieving certain competences to become professional, structure theory (f.e. Helsper 2011) concentrates on the relationship between learners and teachers. Structure theory thereby negates the term “competence“. The link between these two oppositional approaches is “reflected ability to act”. Another theoretical concept of my PhD Thesis is inclusion. In this research exists a broad understanding of inclusion which incorporates several lines of difference, such as gender, culture, age. Moreover, another theoretical basis is the model of educational reconstruction which is transferred from giving a lessons at school to teaching a course at university. By doing this, I try to connect expertise and the perspective of learners. The teacher trainees of my courses work with the collected data from my school research.
Method
Expected Outcomes
References
Bohnsack, Ralf (2014): Rekonstruktive Sozialforschung. Einführung in qualitative Methoden. UTB. 9. Auflage. Häder, Michael (2015): Empirische Sozialforschung. Eine Einführung. Springer VS. 3., Auflage. Wiesbaden. Heyl, Vera/Seifried, Stefanie (2014): „Inklusion? Da ist ja sowieso jeder dafür!?“ Einstellungsforschung zu Inklusion. In: Trumpa, Silke et al. [Hrsg.]: Inklusive Bildung. Erkenntnisse und Konzepte aus Fachdidaktik und Sonderpädagogik. Beltz Juventa. Weinheim und Basel. S 47-60. Helsper, Werner/Tippelt, Rudolf (2011): Ende der Profession und Professionalisierung ohne Ende? Zwischenbilanz einer unabgeschlossenen Diskussion. In: Zeitschrift für Pädagogik. Pädagogische Professionalität. Beiheft 57. Beltz Juventa. Weinheim und Basel. S. 268-288. Kleemann, Frank/Krähnke, Uwe/Matuschek, Ingo (2013): Interpretative Sozialforschung. Eine Einführung in die Praxis des Interpretierens. 2., korrigierte und aktualisierte Auflage. Springer VS. Wiesbaden. Koller, Hans-Christoph (2012): Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Kohlhammer. Stuttgart. Laubner, Marian/Lindmeier, Christian (2016): Forschung zur inklusionsorientierten Lehrerinnen- und Lehrerbildung in Deutschland. Eine Übersicht über die neueren empirischen Studien zur ersten, universitären Phase. In: Lindmeier/Weiß, Pädagogische Professionalität im Spannungsfeld von sonderpädagogischer Förderung und inklusiver Bildung, 1. Beiheft Sonderpädagogische Förderung heute. Beltz Verlag, Weinheim Basel. Lindmeier, B./ Laubner, M. (2015): Hochschul-Seminare einer inklusionsorientierten Lehrerbildung - Forschungsergebnisse sowie methodische und methodologische Diskussionen. In: Schnell, I. (Hrsg.): Herausforderung Inklusion. Theoriebildung und Praxis. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 303-312 Moser et al. (2013): Zur empirischen Erfassung von Beliefs von Förderschullehrerinnen und –lehrern. In: Empirische Sonderpädagogik (1). S. 3-24. Plößer, Melanie (2010): Differenz performativ gedacht. Dekonstruktive Perspektiven auf und für den Umgang mit Differenzen. In: Kessel, Fabian/Plößer, Melanie [Hrsg.]: Differenzierung, Normalisierung, Andersheit. Soziale Arbeit als Arbeit mit Anderen. VS Verlag. Wiesbaden. S. 219-232. Przyborski, Aglaja (2014): Qualitative Sozialforschung. Ein Arbeitsbuch. 4., erweiterte Auflage. Oldenbourg Verlag. München. Reusser, Kurt/Pauli, Christine (2014): Berufsbezogene Überzeugungen von Lehrern und Lehrinnen. In: Terhart, Ewald et al. [Hrsg.]: Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. 2., überarbeitete und erweiterte Auflage. Waxmann. Münster. S. 642-661. Reinfried et al. (2005): Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion – eine innovative Methode zur fachdidaktischen Erforschung und Entwicklung von Unterricht. In: Beiträge zur Lehrerbildung, 27 (3). S. 404-414. Sharma, U./ Forlin, C./ Loreman, T. (2008): What concerns pre-service teachers about inclusive education: An international viewpoint. Journal of Educational Policy, Vol. 4, No. 2, 95-114. Stella, C. S. C./ Forlin, C./ Lan, A. M. (2007): The influence of an inclusive education course on attitude change of pre-service secondary teachers in Hong Kong. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, Vol. 35, No. 2, 161-179.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.