Anthias, F., & Yuval-Davis, N. (2005). Racialized boundaries: Race, nation, gender, colour and class and the anti-racist struggle: Routledge.
Butler, J. (2013). Excitable Speech. A Politics of the Performative. New York: Routledge.
Chadderton, C. (2012). 'UK secondary schools under surveillance: what are the implications for race? A Critical Race and Butlerian analysis.' Journal of Critical Education Policy Studies, 10 (1).
Davies, B. &Harré, R. (1990). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal for the Theory of Social Behaviour, 20 (1), 43-63.
Fereidooni, K. & El, M. (Eds.) (2017). Rassismuskritik und Widerstandsformen. Wiesbaden:
Springer VS.
Foucault, M. (1981). Archäologie des Wissens. Suhrkamp.
Gillborn, D. (1990). ‚Race‘. Ethnicity and Education: Teaching and Learning in Multi-Ethnic Schools. London: Routledge.
Hall, S. (1996). Who needs identity. Questions of cultural identity, 16(2), 1-17.
Hall, S. (2017). The fateful triangle. Harvard University Press.
Hormel, U. & Scherr, A. (2013). Bildung für die Einwanderungsgesellschaft: Perspektiven der Auseinandersetzung mit struktureller, institutioneller und interaktioneller Diskriminierung. Wiesbaden: Springer VS.
Huxel, K. (2014). Männlichkeit, Ethnizität, Jugend. Zugehörigkeiten im Feld Schule. Wiesbaden: Springer VS.
Kemp-Graham, K. Y. (2018). #BlackGirlsMatter: A Case Study Examining the Intersectionality of Race, Gender, and School Discipline. Journal of Cases in Educational Leadership, 21(3), 21-35.
Kleiner, B. & Rose, N. (2014). Suspekte Subjekte? Jugendliche Schulerfahrungen unter den Bedingungen von Heteronormativität und Rassismus. In B. Kleiner & N. Rose (Eds.), (Re-)Produktion von Ungleichheiten im Schulalltag. Judith Butlers Konzept der Subjektivierung in der erziehungswissenschaftlichen Forschung. Opladen u.a.: Budrich, 75-96.
Nakagawa, K., & Arzubiaga, A. E. (2014). The use of social media in teaching race. Adult Learning, 25(3), 103-110.
Rosenthal, G. (2018). Interpretive Social Research. An Introduction. Universitätsverlag Göttingen.
Scharathow, W. (2014). Risiken des Widerstandes. Jugendliche und ihre Rassismuserfahrungen. Bielefeld: transcript.
Senft, T. & Noble, S. U. (2013). Race and social media. In J. Hunsinger & T. Senft (Eds.), The social media handbook. New York: Routlegde, 107-125.
Solórzano, D. G. & Yosso, T. J. (2002). Critical Race Methodology: Counter-Storytelling as an Analytical Framework for Education Research. Qualitative Inquiry, 8(1), 23-44.
Taylor, E., Gillborn, D. & Ladson-Billings, G. (Eds.) (2016). Foundations of Critical Race Theory in Education. Second Edition. New York: Routledge.
Wrana, D. (2012). Theoretische und methodologische Grundlagen der Analyse diskursiver Praktiken. In D. Wrana & C. M. Reinhard (Eds), Professionalisierung in Lernberatungsgesprächen. Theoretische Grundlegungen und empirische Untersuchungen. Opladen: Barbara Budrich, 195-214.
Yuval-Davis, N. (2010). Theorizing identity: beyond the ‘us’ and ‘them’ dichotomy. Patterns of Prejudice, 44(3), 261-280.