Andronie, M., Krzyzek, S., Bien-Miller, L. and Wildemann, A. (2019). Theory and practice: from Delphi-study to pedagogical training. Qualitative Research Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/QRJ-03-2019-0031.
Bien-Miller, L., Akbulut, M., Wildemann, A. & Reich, H. H. (2017). Zusammenhänge zwischen mehrsprachigen Sprachkompetenzen und Sprachbewusstheit bei Grundschulkindern. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, DOI.10.007/s11618-017-0740-8.
Bien-Miller, L. & Wildemann, A. (2023). Sprachbewusstheit – Begriffe, Positionen und (In-)Kongruenzen. In A. Wildemann & L. Bien-Miller (Hrsg.), Sprachbewusstheit: Perspektiven aus Forschung und Didaktik. Wiesbaden: Springer VS.
Creese, A. & Blackledge, A. (2015). Translanguaging and Identity in Educational Settings. Annual Review of Applied Linguistics, 35 (2015), pp. 20–35. doi: 10.1017/S0267190514000233.
Fairclough, N. (1992). Critical Language Awareness. Longman: London, New York.
Gombert, J. E. (1992). Metalinguistic Development. Harvester Wheatsheaf: London.
Jessner, U. & Allgäuer-Hackl, E. (2019). Mehrsprachigkeit und metalinguistische Kompetenzen. ide, 2019 (02), 90–102.
Karmiloff-Smith, A., Grant, J., Sims, K., Jones, M. & Cuckle, P. (1996). Rethinking metalinguistic awareness: Representing and accessing knowledge about what counts as a word. Cognition, 58, 197–219.
Sun, B., Hu, G. & Curdt-Christiansen, X. L. (2018). Metalinguistic contribution to writing competence: a study of monolingual children in China and bilingual children in Singapore. Reading and Writing, 31, 1499–1523. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9846-5.
Tunmer, W. E. & Bowey. J. (1984). Metalinguistic awareness and reading acquisition. In W. E. Tunmer, C. Pratt & M. L. Herriman (Hrsg.), Metalinguistic awareness in children: Theory, research, implications. (S. 144–168). Wiesbaden: Springer.
Weiß, R. (2005). CFT 20-R: Grundintelligenztest Skala 2 – Revision. Göttingen: Hogrefe.
Wildemann, A., Akbulut, M., Bien-Miller, L. (2016). Mehrsprachige Sprachbewusstheit zum Ende der Grundschulzeit: Vorstellung und Diskussion eines Elizitationsverfahrens. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 21 (2), 42–56.
Wildemann, A., Andronie, M., Bien-Miller, L. & Krzyzek, S. (2020). Sprachliche Übergänge im Deutschunterricht (schaffen): Eine Interventionsstudie mit Grundschullehrerinnen und -lehrern. In M. Budde & F. Prüsmann, (Hrsg.), Vom Sprachkurs Deutsch als Zweitsprache zum Regelunterricht: Übergänge bewältigen, ermöglichen, gestalten (S. 159–183). Münster: Waxmann.
Wildemann, A. & Bien-Miller, L. (2022). Warum lebensweltlich deutschsprachige Schülerinnen und Schüler von einem sprachenintegrativen Deutschunterricht profitieren: Empirische Erkenntnisse. Zeitschrift für Grundschulforschung, 2022 (15), 151–167. https://doi.org/10.1007/s42278-021-00133-8.
Woolley, M. E., Bowen, G. L. & Bowen, N. K. (2004). Cognitive pretesting and the developmental validity of child self-report instruments: Theory and applications. In: Research on Social Work Practice, 14, 191-200.