Session Information
14 SES 06 A, Schooling of Ordinary and Vulnerable Youth. Transitions between Levels of Schooling and Transitions to Adulthood (Part 2)
Paper Session
Contribution
The project “Swiss Federal Survey of Adolescents, Main Indicators ch-x” initiates a long-term monitoring of Swiss youth in the fields of education, politics, and health behaviour. The target population are Swiss adolescents who are 19 years old, and it is planned that the survey will be conducted every four years in order to permit a longitudinal analysis of the Swiss youth.
The theoretical framework is interdisciplinary, applying an adapted capability approach (Sen 1985; 1987; 1993; 1999), which is a normative paradigm for the evaluation of individual well-being.. In this project, the capability approach is enriched with concepts of self-perception, values, and actions in different contexts.
Method
Expected Outcomes
References
Bertossa, L., Haltiner, K. W. & Meyer Schweizer, R. (2008): Werte und Lebenschancen im Wandel. Zürich/Chur. Bieri Buschor, Ch. & Forrer, E. (2005): Cool, kompetent und kein bisschen weise? Überfachliche Kompetenzen junger Erwachsener am Übergang zwischen Schule und Beruf. Pädagogische Re-krutenprüfungen, Wissenschaftliche Reihe. Band 18. Zürich. Deutsche Shell (Hrsg.) (2000): Jugend 2000. 13. Shell Jugendstudie. Opladen. Deutsche Shell (Hrsg.) (2002): Jugend 2002. 14. Shell Jugendstudie. Frankfurt/Main. Deutsche Shell (Hrsg.) (2006): Jugend 2006. 15. Shell Jugendstudie. Frankfurt/Main. Harkness, J. (2003): Questionnaire translation. In: Harkness, J.A., Van de Vijver, F.J.R., & Mohler, P. Ph. (Hrsg.): Cross-Cultural Sruvey Methods. Hoboken, N. J. 35-56. Lustenberger, W. (1996): Pädagogische Rekrutenprüfungen. Ein Beitrag zur Schweizer Schulge-schichte. Chur/Zürich. Meyer, R., Haltiner, K., Hofer, R., Iff, H. & Rüegg, W. (1982): Fragen an die Zukunft: die Bedeutung von Beruf, Bildung und Politik für die zwanzigjährigen Schweizerinnen und Schweizer. Bericht über die im Rahmen der Pädagogischen Rekrutenprüfungen 1979 durchgeführte Befragung. Pä-dagogische Rekrutenprüfungen, Wissenschaftliche Reihe. Band 6. Aarau. Meyer, T. (2004): An der zweiten Schwelle. Junge Menschen im Übergang zwischen Ausbildung und Arbeitsmarkt. Ergebnisübersicht des Jugendlängsschnitts TREE, Stand 2004. Bern. Presser, S., Rothgeb, J.M., Couper, M.P., Lessler, J. T., Martin, E., Martin, J., Singer E. (2004): Meth-ods for Testing and Evaluating Survey Questionnaires. Hoboken, N.J. Robeyns, I. (2005): The capability approach: a theoretical survey. Journal of Human Development, 6, 1, 93-114. Saris, W.E & Gallhofer, I. N. (2007). Design, evaluation, and analysis of questionnaires for survey research. New Jersey. Sen, A. (1985): Commodities and capabilities. Amsterdam. Sen, A. (1987): The standard of living. In Hawthorn, G. (Hrsg.): The standard of living. Cambridge. Sen, A. (1993): Capability and well-being. In Nussbaum, M. & Sen, A. (Hrsg.): The quality of life. Ox-ford. 30-53. Sen, A. (1999): Development as freedom. New York. Sen, A. (2004): Why health equity? In: Anand, S., Peter, F. & Sen, A. (Hrsg.): Public health, ethics, and equity, 21-33. Sen, A. (2006): Identity and violence: the illusion of destiny. London.
Search the ECER Programme
- Search for keywords and phrases in "Text Search"
- Restrict in which part of the abstracts to search in "Where to search"
- Search for authors and in the respective field.
- For planning your conference attendance you may want to use the conference app, which will be issued some weeks before the conference
- If you are a session chair, best look up your chairing duties in the conference system (Conftool) or the app.